МЕТОДИ ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ У СІМ'Ї
З-поміж різних методів виховання психологи і медики виділяють один найменш сприятливий - це маятникоподібне виховання. За одні й ті самі вчинки дитину сьогодні карають, а завтра — хвалять. Батько вимагає одного, мати — іншого. Під час маятникоподібного виховання батьки не мають твердої лінії у ставленні до дитини. Суперечності щодо вимог, які висуваються до дітей, вимагають від них щоразу вміння пристосовуватися до конкретної ситуації або настрою дорослих, що спричиняє значні психічні переживання.
У одних дітей від цього може сформуватися невпевненість у собі, замкненість; інші починають швидко адаптуватися до цієї ситуації. Не бажаючи виконувати якісь вимоги, вони чекають, поки інший член сім'ї їх відмінить. Необхідно всі вимоги до дітей ставити з єдиних позицій, поєднуючи розуміння можливостей і особливостей дитини з рівною, спокійною любов'ю.
Чи знаєте ви, що... Коли обговорюються проблеми виховання дітей старшого підліткового віку, один досить поширений недолік недостатньо звертає на себе увагу. А він таки суттєвий. Це — надмірно «наказове» ставлення до дитини: значна кількість вимог, спонукань, доган, дуже різких слів і підвищений тон.
Обговоримо разом. Я батько і хочу поділитися своїм досвідом, як мені вдалося подолати у собі звичку тиснути на дітей із будь-якого приводу. Можливо, прийоми, які я використовую, видадуться корисними і для інших батьків.
Прийом перший і основний. Треба переконати себе, що в багатьох випадках зауваження, осмикування, вимоги, взагалі втручання просто не потрібні. Зробіть простий дослід: коли у вас «свербить язик» наказати щось дитині, не робіть цього, а спокійно, уважно подумайте: чи справді вона поводиться так погано, чи її поведінка (бажано тут згадати і своє дитинство) природна, нормальна дитини? Може бути так, що в дев'яти випадках із десяти ви дійдете такого висновку.
Прийом другий. Треба добре зрозуміти, що багато повчань дорослих випливають із того, що ті підсвідомо вимагають від дітей не дитячої, а дорослої поведінки і прагнуть неможливого. Ось такий, скажімо, приклад. Безкінечний привід для нотацій те, що підлітки не вміють робити свої справи вчасно і взагалі абсолютно не поспішають, затягують ігри, спізнюються до сніданку, обіду, вечері. Ну як тут не «завестися»? А така поведінка зовсім не свідчить про те, що дитина недисциплінована. Вона просто не знає ціну часу, не може її знати.
Прийом третій. У кожного батька і матері, бабусі й дідуся є щось у ставленні до дитини, в поведінці за її присутності, що погано впливає на підлітка. Обов'язково спробуйте визначити це. І, якщо визначите, користь буде не тільки в тому, що ви будете намагатися зменшити це погане, ви поступово зрозумієте, що не завжди маєте рацію у спілкуванні з дітьми, що вам треба обережніше, виваженіше виступати в ролі наставника і повчаючого.
І четвертий прийом: постійно привчайтеся терпіти. Виховання — це терпіння. Треба вчитися терпіти, не реагувати у тих випадках, коли дитина виводить вас із рівноваги, але по суті ні в чому не винна. Таких випадків може бути безліч. Дитина створює багато шуму, робить, з точки зору дорослого, щось зовсім непотрібне, забруднилась ось уже в котрий раз — як тут, здавалося б, не прочитати їй нотацію? Як не заборонити? Але ж для дитини така поведінка природна і зовсім не свідчить про те, що вона виросте неохайною. Як тут себе стримати? Виходячи зі свого досвіду, я б порадив винайти засоби самовідключення. Наприклад, коли я відчуваю, що запас терпіння закінчується, намагаюся замислитися над чимось, що мене цікавить. Тільки не подумайте, ніякого самоусунення не рекомендується. Обов'язково бувають випадки, коли дитину треба зупинити, щось їй заборонити, на чомусь категорично настояти. Йдеться лише про те, щоб звести такий тиск на дитину до необхідного мінімуму.
Боротьба з наркоманією і токсикоманією
Ходити в густому тумані небезпечно: ями, предмети, люди — нічого не видно. Тільки необхідність змушує нас шукати шлях у повній імлі. А підліток? Любитель гострих відчуттів і пригод часто шукає зустрічі з туманом. Або створює його. Голкою, таблеткою, вдиханням ароматичних отруйних речовин. Наркоманія — поняття, яке ще нещодавно було для широких верств населення нашої країни медичним терміном або означенням, що характеризує життя антигуманного суспільства. А сьогодні? Сьогодні ми повинні визнати, що і нас не обійшла біда, зачепила наших дітей. По-різному діють на організм людини численні наркотичні засоби, але кінцевий результат контактів із будь-яким із них однаковий -- психічна і фізична залежність, непереборне бажання ковтка забуття, пекельні болі, породжені відсутністю потрібного зілля. Втрата здоров'я, працездатності, випадання з соціального прошарку, напівтваринний спосіб життя, нерідко злочини, адже наркотики коштують грошей, і рання смерть — останній акт трагедії наркомана і його близьких. У своєму горі ці близькі люди, і насамперед матері, починають звинувачувати кого завгодно, забуваючи часто при цьому про те, що і на них лежить частина провини.
Що ж робити? Як попередити біду? Поради прості, але виконувати їх не завжди легко. Йдеться про створення в сім'ї такого психологічного клімату для підлітка, щоб у критичному віці 13—16 років він не біг у паніці зі світу дорослих. У сім'ях, де двері дому завжди відчинені для товаришів і подруг дітей, де про душу дитини піклуються більше, ніж про паркет, де батьки не шкодують часу, чаю, цукру і печива для веселої компанії в кімнаті сина або доньки, де є розумне, добре слово, а не безкінечні нотації, — туди біда не потрапляє. Увага і розуміння, а не постійна опіка і диктат -- ось перша порада. А ще потрібно зайняти дітей. Створити можливості для реалізації ними свого «Я» в соціальних, а не антисоціальних зайняті цікавими справами, на «травку», «колеса» — жаргонне значення різних наркотичних засобів - та інші туманні стежки, що ведуть до туманного життя, нема ані часу, ані бажання. І ще — інформація. Не треба її боятися. Молодь має знати, чим закінчуються небезпечні ігри. Тільки тоді всі зрозуміють, що шлях назад із наркотичного туману важкий, а інколи й неможливий.
Обговоримо ситуацію. Двері кубла «у Наташі» нам відчинили, навіть не спитавши: «Хто?». Мабуть, дівчата чекали на гостей. Хазяйка в білій прозорій сорочці, вся в «стежечках» від уколів важила порошок для виготовлення наркотику. Готовим «зіллям» наповнювали шприці. Все це на брудному столі, обсипаному попелом від цигарок. Серед голок і шприців валялися гроші. З усього видно, що тут готувався наркотик і розфасовувався порошок для його виготовлення на продаж. Багатьох Наташа «посадила на голку». Сама без наркотику життя не мислила.
— Краще в тюрму, ніж лікуватися,— каже вона» - - Не хочу жити і знаю, що скоро помру.
Так, її роки вже пораховані. Вже з'явився дефект мови. Потім віднімуться ноги і...
А нещодавно на одному базарі, на «стрілці» -- так називають місце, де продають «зілля»,— я побачила, як виторговували крихітний пакетик. А поруч на лавочці сумували діти 13-15 років. Вони косо поглядали в той самий бік, що і я, теж прислухаючись до розмов. Цих підлітків від тих, хто вже потрапив у наркотичну пастку, відділяли якихось 10 м. Бачили б їхні батьки, як близько їхні діти до того, щоб покалічити своє життя. Чи знають вони, що їхні діти від байдикування місця собі не знаходять! Чи хвилюються, коли надворі вже темно, а синів і дочок ще немає вдома?
Це важливо знати. Вдихання високотоксичних хімічних речовин, наприклад, деяких препаратів побутової хімії, які впливають на психічний стан, одержало назву токсикоманії.
Праця підлітків у сім'ї та її організація
Серед господарчо-побутових відносин перевага надається тим, які пов'язані з веденням домашнього господарства. Доведено, що справедливість розподілу домашніх обов'язків є досить важливою умовою успішного виховання молодших підлітків у сім'ї. Здавалося б, залишається лише порівну поділити домашні обов'язки... Тут закономірно постає питання: а що ж таке виправданий розподіл домашніх обов'язків? Передусім не треба плутати поняття «рівний розподіл домашніх обов'язків» із поняттям «рівнозначний їх розподіл». Рівнозначна участь у домашніх справах передбачає не тільки однаковість справ і ролей дорослих і дітей у домашніх справах, але переважно рівнозначну їхню участь у них і дотримання всіх обов'язків. Раціональний розподіл домашніх обов'язків — це такий, що сприймається як обов'язковий усіма членами сім'ї, тобто поняття не стільки економічне, скільки психологічне. Рішення про розподіл обов'язків може бути лише результатом спільного конструктивного обговорення на сімейній раді. Для того щоб усі члени сім'ї були до нього готові, використайте два нескладних прийоми.
Наш практикум. Насамперед підготуйте аркуші для голосування: з лівого боку по вертикалі перерахуйте існуючі у вашій сім'ї обов'язки, з правого — число працездатних членів вашої сім'ї, а у верхній частині напишіть їх усіх (маму, тата, сина, доньку, бабусю тощо). Роздайте всім по два аркуші й попросіть на одному з них зробити позначку, хто саме з членів вашої сім'ї переважно (саме переважно) виконує кожний із цих обов'язків. А на другому — хто, на їхню думку, повинен їх виконувати. Потім, незалежно один від одного, дайте відповіді на два запитання: а) ким і як має виконуватися кожний із цих обов'язків; б) ким і як вони виконуються. Тепер порівняйте ваші відповіді. Не дивуйтеся, якщо збігатимуться тільки деякі з них — це природно, адже кожний із нас уявляє свою господарсько-побутову діяльність по-своєму. І ось після цього, маючи на руках такий цікавий матеріал, починайте серйозну розмову. Спочатку визначте те, що не збіглося, обговоріть це разом. Намагайтеся виробити спільне рішення. Після цього зробіть те саме для всіх інших домашніх обов'язків. Після обговорення бажано зафіксувати (краще письмово), наприклад у вигляді веселих «посадових інструкцій», обов'язки як дорослих, так і дітей.
Наші поради для Вас і Вашої дитини:
- Переконай себе, що робота, яку збираєшся виконати, дасть змогу тобі відпочити, переключитися від робочих справ, а її результати принесуть радість дорогим тобі людям.
- Співай, навіть якщо тобі на вухо «наступив слон». Якщо є можливість, ввімкни радіо, магнітофон з улюбленими записами.
- Зробивши якусь частину роботи, оціни її, похвали себе.
- Втому краще знімати зміною справ, фізичними вправами, ритмічними танцями.
- По можливості працюй разом із кимось, таким чином все робіться швидше і не
помітніше. - Намагайся не випускати з поля зору результати праці інших. Не бійся перехвалити близьку тобі людину, і тоді почуєш добрі слова, адресовані тобі.
- Плануй усі справи, зокрема й домашні. Плани бувають довготривалі (коли
робити сезонне генеральне прибирання тощо), щотижневі, щоденні. - Розроби власну пам'ятку і дотримуйся її.
Новини Центру
04.12 Консультаційний чат
03.12 Уроки водіння (ВС-13)
02.12 Виробниче навчання (СВГ-5)
листопад 2024 Дистанційне навчання
27.11 Школа пед. досвіду
27.11 Фундація
27.11 Виробниче навчання (ВС-13)
26.11 Вебінар (НМЦ ПТО ХО)
25.11 Пам'яті жертв Голодомору
22.11 Виробниче навчання
21.11 Нарада МОН
21.11 До Дня Гідності та Свободи
20.11 Тиждень цифрової грамотності
20.11 Нарада керівників (Фонд ім.Шьока)
19.11 Обласний вебінар
19.11 До Дня толерантності
13.11 Батьківські збори (ВС-13)
12.11 Конференція онлайн
09.11 Підготовка машин
07.11 Науково-практичний вебінар Soft Skills
03.11 Ремесленники без кордонів
01.11 Виставка-інсталяція
31.10 Нарада по наданню грифа
30.10 Зустріч з письменницею В.Гришко
29.10 Донорство
27.10 Спортзмагання
25.10 ДКА (2ВС-4, 2ВС-3)
25.10 Всеукраїнський радіодиктант
24.10 Інтернет-конференція
24.10 Відновлення закладу
24.10 Конкурс з професій автотранспорту
23.10 Гумористичний фотоконкурс
21.10 Челендж до Дня української писемності
21.10 Тиждень автомобілістів
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ У ВОЄННИЙ ЧАС
17.10 Онлайн-семінар
17.10 Семінар з фізичного виховання
17.10 Засідання МК
14.10 Виробниче навчання (МР-2, МР-9)
10.10 Засідання атестаційної комісії
09.10 Підготовка майстрів до уроків
08.10 Урок виробничого навчання (1СВГ-5)
07.10 Виробниче навчання (1МР-9)
Привітання з Днем працівників освіти
05.10 Урочистості до Дня працівників освіти
04.10 «Challenge Fest»
ВІТАЄМО Алатаєву О.В. з нагородою!
03.10 Виробниче навчання (ВС-13)
02.10 Звіт директора Центру
01.10 Круглий стіл "Сучасний майстер в/н"
01.10 До Дня захисників і захисниць України
30.09 Стажування (Дюсельдорф)
30.09 Уроки в дистанційному форматі
23-27.09 Тиждень "Дух перемоги"
27.09 Кваліфікаційна атестація (ММГК-14)
26.09 Стажування (Дюсельдорф)
26.09 Цифрова грамотність та IT-інновації для освітян
25.09 Стажування (Німеччина)
24.09 Онлайн-зустріч
22.09 Стажування (Німеччина)
16-20.09 Єдиний урок
20.09 Стажування (Дюсельдорф)
14.09-30.09 Практичний семінар (Дюсельдорф)
19.09 Урок виробничого навчання (ОА-1)
19.09 Вебінар з енергоефективності
18.09 Виробниче навчання (ВС-13)
17.09 Засідання атестаційної комісії
Проєкт БРАМА
Щодо небезпеки азартних ігор
Вересень 2024 Дистанційне навчання
01.09 Перший урок
30.08 Нарада педпрацівників
28.08 Обласний центр зайнятості
28.08 Обласні серпневі заходи (день 2)
27.08 Обласні серпневі заходи (день 1)
20.08 Семінар МОН
13.08 Форум DECIDE: ПРОФТЕХ
Обережно, кишкові інфекції!
09.07 Підготовка до нового навч. року
05.07 Підготовка до нового навч. року
03.07 Комісія з професій будівництва
Вітаємо Рєпка Тетяну!
28.06 ДКА (ПМВ-10, ЛМ-16, ВС-13, ВС-24)
27.06 ДКА (ММГК-9, КО-20, ВС-17)
26.06 ДКА (ОС-5, МР-7, СЗ-15, ЕГЗ-19)
19.06 Пед.рада
17.06 Навчання колективу
07.06 ДКА (СЗ-11)
07.06 Зустріч з АТ "Світло шахтаря"
31.05 Портал "Освіта для ветеранів"
20-22.05 Навчальна поїздка
21.05 Навчання по ІКАС «Єдина школа»
17.05 Нарада учасників проєкту
Подяка благодійним організаціям
Виставка "Історія нескорених"
Виставка "Спротив триває"
Травень 2024 Виробнича практика
16.05 Нагородження педагогів
15.05 Пед.рада
26.04 ДПА (ОС-6)
25.04 До Дня цивільного захисту
24.04 День відкритих дверей
18.04 "Ти як?"
17.04 Фестиваль професій
13.04 Прибирання території
10.04 Практичне заняття про вибори
06.04 Флешмоб "Біла картка"
01.04 Виробниче навчання (ВС-24)
25-29.03 Змагання серед дівчат
28.03 ПРОФ-FEST
28.03 Вітаємо Олійник Олену!
21.03 Підсумкове засідання атестаційної комісії
21.03 Прибирання території
21.03 ДКА (СЗ-11)
19.03 Виробниче навчання (ВС-24)
18.03 Виробниче навчання (ВС-17)
15.03 Фінальний день тижня професій сфери послуг
14.03 Заходи в рамках тижня сфери послуг
13.03 Продовження тижня професій сфери послуг
13.03 Методичний захід "Лайфхаки створення візуального контенту"
12.03 У рамках тижня професій сфери послуг
11.03 Початок тижня професій сфери послуг
09.03 До Дня народження Кобзаря
07.03 ДКА (ЛМ-16) Детальніше...